Dlhodobé zámery školy
Nové podmienky života v demokratickej spoločnosti v rámci EÚ spôsobujú aj zvýšené nároky na prípravu mladých ľudí tak, aby boli schopní komunikovať v materinskom i cudzom jazyku, ovládať prácu s počítačom, prácu v tíme, zvládnuť krízové situácie, prijímať a rešpektovať hodnoty demokratickej spoločnosti.
Strategickým cieľom školy je: vychovať žiaka, ktorý vie myslieť, má rozvinuté tvorivé
schopnosti. Vie riešiť problémy. Ak dostane úlohu, na ktorej riešenie nemá dostatok
vedomostí, dokáže si potrebné informácie niekde vyhľadať. Vie komunikovať
v materinskom i cudzom jazyku, ovláda prácu s počítačom, spravidla sa dobre orientuje
v systéme hodnôt a dokáže ich uplatniť vo svojom živote. Vie sa demokraticky správať,
konať a rozhodovať.
a) Pedagogická koncepcia
- vypracovať školský vzdelávací program „ušitý na mieru“ v súlade so záväzným štátnym vzdelávacím programom,
- uplatňovať nové pedagogické a didaktické postupy vo vyučovaní,
- zapojiť sa do viacerých projektov, vrátane medzinárodných,
- pokračovať v prebiehajúcich environmentálnych projektoch,
- pokračovať vo vydávaní školského časopisu,
- využívať IKT vo vyučovacom procese vo všetkých predmetoch,
- využívať prvky integrovaného tematického vyučovania,
- zaviesť projektové vyučovanie.
b) Výchova k ľudským právam
- optimálne fungovanie a práca žiackeho parlamentu,
- vnútorné dokumenty školy upravené v súlade s Národným plánom výchovy k ľudským právam,
- realizovať a zapojiť sa do školských projektov zameraných na výchovu k ľudským právam,
- zabezpečiť vzdelávanie pedagogických pracovníkov v oblasti výchovy k ľudským právam,
- vypracovať étos školy.
c) Rozvoj ľudských zdrojov
- stabilizovať kolektív pedagógov včasnou ponukou a výberom,
- umožniť ďalšie kotinuálne vzdelávanie,
- upevňovať spoluprácu školy a okolia.
d) Rozvoj materiálno-technickej koncepcie
- skvalitniť vyučovanie cudzích jazykov (využívať interaktívnu tabuľu, edukačný softvér...),
- nakúpiť a zmodernizovať učebné pomôcky,
- zriadiť ďalšie odborné učebne.
Profilácia školy a jej zameranie
Ekológia je oblasť, na ktorú sa naša škola zamerala. Túto prioritu máme už od roku 2003 a získané skúsenosti máme záujem naďalej vyžívať a odovzdávať svojím novým spolupracovníkom a žiakom. Environmentálne výchova je jedným z najdôležitejších prierezových tém Školského vzdelávacieho programu a preto je nevyhnutnou súčasťou vyučovania na I. aj II. stupni, činnosti školského klubu detí, záujmových krúžkov a mnohých ďalších mimoškolských aktivít. Environmentálnu výchovu sme na 2. stupni zaviedli ako samostatný povinný predmet. Na I. a II. stupni je aj prierezovou témou v rámci jednotlivých predmetov. Žiaci s hlbším záujmom o environmentálnu problematiku môžu navštevovať krúžok: Kolégium Zelenej školy. Ciele environmentálnej výchovy obsiahnuté vo výchovno- vzdelávacom procese sú naplňované za aktívnej účasti žiakov, čo vedie zároveň k utváraniu potrebných návykov, získavaniu životných noriem a kritérií pre praktický život.
Naša škola sa stotožňuje s Misiou trvalo udržatelného života (TUŽ), ktorý vychádza z určitých, všeobecne a dlhodobo platných princípov žitia a spôsobe existencie.Týka sa všetkých stránok života/žitia, a nielen niektorých parciálnych aspektov rozvoja. Rozvíjanie a uplatňovanie koncepcie (trvalo) udržateľného života/žitia je na našej škole vedené snahou čo najviac sa priblížiť k ideálom humanizmu a harmónie s prírodou, založeným na úcte k životu ako aj k neživým zložkám prírody.
Podporujeme činnosti, ktoré vedú žiakov k
- environmentálnemu správaniu sa v medziach platných environmentálnych právnych predpisov,
- prevencii pred znečisťovaním a poškodzovaním životného prostredia,
- udržateľnej spotreba zdrojov,
- environmentálnej výchove a vzdelávaniu žiakov, pracovníkov školy, spolupráci s miestnou komunitou a okolitým svetom.
Nosným projektom našej školy je projekt „ZELENÁ ŠKOLA“, ktorého hlavnou náplňou je plniť úlohy stanovené Akčným plánom Zelenej
školy v oblastiach:
-
- výchovno - vzdelávací proces,
- voda,
- odpad,
- energia,
- doprava,
- ovzdušie,
- zeleň,
- ochrana prírody,
- humánny prístup k zvieratám,
- používanie ekologických materiálov a produktov,
- zdravie.
- Veľkú pozornosť venujeme dopravnej výchove, ktorá sa vyučuje nielen ako prierezová téma v jednotlivých vyučovacích predmetoch.
- spolupracovať v projekte BIO ZÁHRADA s OZ Sosna a zapájať sa do ďalších environmentálnych projektov,
- znovu budeme pokračovať v jazykovom projekte COMENIUS,
- mapovať stav potokov tečúcich cez obec prostredníctvom projektu - VRÁŤME ŽIVOT OBECNÝM POTOKOM,
- vychovávať rovesníkov- aktivistov, realizivať celoškolský projekt VZDELÁVANIE VÝCHOVOU K HODNOTÁM ĽUDSKÝCH PRÁV,
- modernizovať vyučovací proces využívaním informačno-komunikačných technológii vo všetkých predmetoch , od 1. roč. ZŠ, v oblasti športu a záujmovej činnosti žiakov,
- školu zapájať do celonárodných projektov.
- septembra 2012 sme sa zapojili do projektu" Vzdelávaním pedagogických pracovníkov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít".
Našim cieľom je:
- posilniť úlohu a motiváciu učiteľov, ich profesijný a odborný rast,
- podporovať talenty, osobnosť a záujmy každého žiaka,
- skvalitniť spoluprácu s rodičmi, verejnosťou a inými školami aj v zahraničí,
- zaviesť nové formy a metódy práce,
- výchovno-vzdelávaciu činnosť smerovať k príprave žiakov na život, ktorý od nich vyžaduje, aby boli schopní kriticky a tvorivo myslieť, rýchlo a účinne riešiť problémy,
- pripraviť človeka rozhľadeného, vytrvalého, schopného kooperovať a pracovať v tíme, schopného sebamotivácie k celoživotnému vzdelávaniu,
- dosiahnuť zvýšenie gramotnosti v oblasti IKT žiakov v našej škole,
- zabezpečiť kvalitnú prípravu žiakov v cudzích jazykoch so zreteľom na možnosti školy, so zameraním na komunikatívnosť a s ohľadom na schopnosti jednotlivých žiakov,
- formovať u žiakov tvorivý životný štýl, vnútornú motiváciu, emocionálnu inteligenciu, sociálne cítenie a hodnotové orientácie,
- vychovávať žiakov v duchu humanistických princípov,
- v spolupráci s rodičmi žiakov vychovať pracovitých, zodpovedných, morálne vyspelých a slobodných ľudí,
- zabezpečiť u žiakov osvojenie si konkrétnych zručností a návykov nevyhnutných k pochopeniu komplexnosti a zložitosti životného prostredia tak, aby neboli porušené prírodné súvislosti a ohrozené podmienky života,
- naučiť žiakov riešiť problémy so životným prostredím a týmto problémom predchádzať,
- venovať zvýšenú pozornosť a zabezpečiť podmienky na vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami tak, aby mali rovnocenný prístup vo vzdelávaní,
- oboznámiť žiakov s regionálnymi aspektami a ich vplyvom na životné prostredie.
- Našim princípom je viesť žiakov k tvorivému mysleniu, kritickému mysleniu, naučiť ich tímovo pracovať, komunikovať medzi sebou, vzájomne sa rešpektovať a byť schopní celoživotne sa vzdelávať.